مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

مدیریت صدای خروس

مدیریت صدای خروس

هنگام سپیده دم خروس سحری دانی که چراهمی کند نوحه گری
یعنی که نمودنددرآئینه ی صبح کزعمرشبی گذشت وتوبی خبری

تا کنون اسامی ساعت های مختلف نظیر:سیتی زن،کن دنیو،سواچ،تی سوت و... رادرتبلیغات شهری ورسانه ها ،رابه یاددارید.بعضی دارای قیمت ارزان وبعضی گران هستند.دراجتماعات (مدرسه،دانشگاه،بازار،ورزشگاه)هرچه دقت می کنید،برروی مچ دست کودکان،نوجوانان،جوانان،بزرگسالان،خیلی کمترساعت رامی بینید.اگرچه که امروزه برروی اتومبیل ها،ساعت نصب است.ویابرروی موبایل ها،زمان نشان داده می شوند.ویاوسط میادین ساعت برای شهروندان به نمایش درمی آید.ویاوقت توسط رادیووتلوزیون اعلام می شود.همچنین باصدای خروس وصدای اذان حدودتقریبی وقت وزمان تودست آدم ها می آید.
بااین همه،مچ دست هم وطن های مابدون (به خصوص دانش آموزان)ساعت است.برخی افرادند که ساعت ارزان قیمت به دست دارندولی بهره وری ازوقت وزمان رابه قیمت ارزان ازدست نمی دهند.امابعضی ازافراددارای ساعت تجملی وگران قیمت برروی مچ دست دارند.امابه ارزانی زمان خودراهدرمی دهند.این نکته قابل تامل است که: می توان ساعت راخریداما زمان را نه .
واگربنارابراین بگیریم که همه ساعت برمچ خودبستند، دلیلی براین نمی باشدکه مردم اهل وقت وزمان هستند.دررسمی ترین همایش ها وجلسات سخنرانی ها،ومجالس شادی ها وعزاها،برنامه ها،نیم تایک ساعت باتاخیرشروع می شود.که خود مبین خیلی چیز هاست.
دلایل بسیاری وجودداردکه اهمیت وقت وزمان ویاکنترل ومدیریت آن،اولا فرهنگ سازی نشده است وهمچنین آن راآموزش ندیدند.به خاطرهمین ،ازدیگران می پرسیم؟آقا/خانم،"ببخشید"ساعت چند است؟
اگرچه ممکن است بعضی ها معتقدباشندکه حمل ساعت برروی مچ دست،درهنگام شست وشووتعریق بدن زحمت وسختی دارد.ولی دلیلی نمی شودکه ازبهره وری زمان ووقت،که آن را"طلاوبرلیان"می نامند.غافل شویم ومانندخرگوش درداستان آلیس این طرف وآن طرف،بگردیم.به عبارتی آیا تا به حال احساس نکرده‌اید مانند خرگوش سفید در داستان آلیس در سرزمین عجایب هستید؟ ... همیشه در عجله‌اید اما هرگز به آنچه که می‌خواهید نمی‌رسید. آیا شما هم ساعات طولانی کار می‌کنید ولی همیشه این حس را دارید که اهدافتان در حال گریز هستند؟
دراین تارنگاشت یاوبلاگ قصدمطرح کردن خشک مباحث مدیریت مربوط به زمان را ندارم.ولی مسائل عمومی آن راکه نیازعموم افراداست.وبه کاربستن وتحقق آن سهل الوصول می باشدراگردآوری نمودم.تابدین گونه به طوراخص دانش آموزان ابتدایی،راهنمایی،دبیرستانی ودانشجویان وبه طوراعم همه ی قشرمردم،درزندگی روزمره خود،وقت وزمان خودراغنیمت بشمارند.
هر دم از عمـــر می رود نفسی چون نگه می‌کنم نمانده بسی
ای که پنجاه رفت و در خوابی مگـــر این پنج روزه دریابی

 چگونه وقت خود را می‌گذرانید؟
ممکن است شما اکثریت زمان های بیکاری خود را به یاد نیاورید یا قادر نباشید زمانهایی را که صرف مکالمات طولانی می‌کنید دقیقاً بیاد آورید. برای ثبت نحوه گذراندن وقت می‌توانید از یک دفتر یادداشت، دفتر گزارش فعالیت یا یک دفتر برنامه‌ریزی با بخش‌های تفکیک شده به ساعت برای ردیابی فعالیتها استفاده کنید. نه تنها آنچه که در طول روز انجام می‌دهید بلکه احساس خود (خسته، پرانرژی، عصبانی، بی‌حال و ...) را ثبت کنید. هر وقت که فعالیت خود را تغییر می‌دهید، نوع فعالیت و زمان شروع آن را ثبت کنید.

 اولویت‌بندی فعالیت‌ها
در گزارش خود کارهایی که از آنها لذت می‌برید و کارهایی که برای شما خوشایند نیستند را مشخص کنید. اکثریت روز شما باید صرف کارهایی شود که از انجام آنها لذت می‌برید.

 از مزاحمت‌ها جلوگیری کنید.
همواره پذیرای بازدیدکنندگان نباشید. بازدیدکنندگان می‌توانند موجب به هم‌ریختگی شوند که در نهایت منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود. با بستن در اتاق یا حذف ارتباط بصری می‌توانید به بازدیدکننده بفهمانید که شما مشغول هستید. هر روشی که به کار می‌برید به خاطر بسپارید که نباید هر بازدیدی را بپذیرید.
راه دیگر برای کاهش مزاحمت‌ها جواب ندادن به تلفن است. تماس‌های تلفنی می‌توانند خیلی وقت‌گیر باشند. تماس‌های تلفنی قطار افکار را از حرکت باز‌می‌دارند. تماس‌های تلفنی ممکن است شما را متعهد به انجام کارهایی کنند که آمادگی آنها را ندارید. از خاموش کردن زنگ تلفن نترسید. وقتی کارتان تمام شد پیغام‌های دریافتی را چک کنید.
 کنترل کنید
کارهایی را که نیاز دارید انجام دهید می‌دانید. این کار را در فهرست کارها یادداشت کنید. کارهای فهرست را اولویت‌بندی کنید. با انجام این عمل،‌ شما می‌توانید روز خود را کنترل کنید.
 فقط بگو «نه»
در زندگی شخصی خود معمولاً با گفتن کلمه «نه» مشکل داریم. این موضوع موجب بیشتر تناقضات در وقت ما می‌شود. به خاطر اکراه طبیعی در گفتن نه، اغلب احساس تعهد نسبت به دوستان و خانواده خود داریم. آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخیص اهمیت اولویت‌های شخصی ضروری است.
 وقتی با کار بزرگی روبرو می‌شوید آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. تقسیم کار به کارهای کوچکتر این امکان را فراهم می‌آورد که اجزاء کوچکتر را بدون اضطراب انجام دهیم. بزودی در خواهید یافت که با انجام کارهای تقسیم شده، کل کار بزرگ انجام شده است.
 وقت گذاشتن برای زندگی شخصی خودمان
می‌توانیم وقت خود را با فرزندان بگذرانیم در حالیکه به اتفاق آن ها کارهای خانه را انجام می‌دهیم. بچه‌ها از مسئولیت لذت می‌برند و قادرند که برخی کارهای خانه را انجام دهند. خیلی از مسئولیت‌های داخل و خارج از خانه وجود دارد که شما به عنوان یک خانواده می‌توانید آنها را با هم انجام دهید در حالی که با هم هستید. انجام برخی از کارهای خانه توسط فرزندان، استرس شما را کاهش می‌دهد. تفویض مسئولیت به فرزندان در سنین کودکی برای آنها سودمند است و مهارتهای مدیریتی آنها را برای سال‌های بعد افزایش می‌دهد.

 مدیریت میز کار
. اول باید بدانید که به چه مقدار فضا برای بایگانی و ذخیره احتیاج دارید. نباید اسناد و مدارک را روی هم بر روی میز انباشته کنید چرا که باعث می‌شود نتوانید به کارهای مالی و دفتری خود در زمان لازم بپردازید. از میزهای دارای چند کشو و فایل‌های بایگانی می‌توانید استفاده کنید.
عوامل اتلاف وقت
• تلاش بیش از حد در یک کار
• تعلل کردن و پشت گوش انداختن
• وقفه ایجاد کردن در میان یک کار
• گوش ندادن
• ناتوان بودن در گفتن "نه"
• ناتوان بودن در نتظیم اولویتها
• همه را در یک کار سهیم کردن
• زیاد از حد به جزئیات توجه کردن
• کم توجهی به مطالب اصلی
• بی برنامگی
• کم توجهی به کل کار و اهداف آن
• انجام دادن یک کار جزء جزء شده
• کم توجهی به استراحت و آرامش که سبب ایجاد اشتباه و خستگی مفرط میشود
• اطلاعات (فقدان، ناکافی، نا واضح)
• مطالب خواندنی بسیار زیاد
• جلسات (خیلی زیاد، خیلی طولانی)
• تلفن (ناتوانی در برقراری ارتباط موقع نیاز (مشترک مورد نظر در دسترس نمیباشد!)، مزاحمهایی که میان تلفن شما وارد میشوند، زیاد صحیت کردن با تلفن)
• کمبود نیروی حمایتی
• سیستمهای فایل بندی و طبقه بندی (ضعیف، پیچیده)
• نقصهای فنی (ماشین، کامپیوتر، آسانسور)
• افراد دیگر (تنبل، غایب، متاخر)