مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

پیش درآمدعبور

مروری برعبورحوزه های مختلف
دررایانه:
شناسه کاربری یا رمزعبورعبارت است از نامی که توسط آن می توان به سایت وارد و از مزایای ویژه اعضای سایت بهره مند شد. کاربر با سلیقه خود می تواند نام کاربری و کلمه عبور را در ضمن تکمیل فرم ثبت نام در سایت انتخاب کند.
درجامعه ما بعضی افراد،با نام بردن ازاسمی بزرگ ،خیلی جاها عبورمی کنند.وچون شناسه ی خودراتغییرنمی دهند،گفتمان همه را شکل می دهد.وآن وقت بی اهل وبا اهل ،ادعای دردست داشتن رمزعبور می نمایند.(نمی دانم جریان دسترسی آزاداطلاعات ،به کجا انجامید)
درزیست:
تصور کنید یک الک داشته باشید که دانه های درشت را از خود عبور دهد، ولی دانه های ریزتر از آن نتوانند عبور کنند. به طور اساسی دانه های ریز نفوذپذیری بیشتری دارند و مسلما آسان تر از دانه های درشت نفوذ می کنند.
لایه ازن نیز چنین خاصیتی دارد.قصد طرح مباحث زیست شناسی راندارم.(اگرچه ازمشکلات قرن بیست ویک می باشد)

عبوردرفرهنگ لغت فارسی :
- عبورجاده
- مسیر
- معبر
- پیمودن
- طی کردن
- پل موقت
- دو راهی
- محل تقاطع
- قابل عبوریا پل زدن
- خلاف میل کسی رفتارکردن
- محل میخکوبی شده یا خط کشی شده عرض خیابان مخصوص پیاده .
- قسمت کم عمق رودخانه ای که جهت عبورحیوانات وانسان مناسب باشد.
- علایم مخصوص عبوروسایط نقلیه.
- چراغ راهنمایی عبورازپهلوی کسی بدون توجه به او.
- حق تقدم درعبوروسایط نقلیه.
- محل عبورسیم برق درساختمان .
- راه کسی رابستن .
- هرچیزی که مانع نورشود.
- پیاده ای که ازوسط مناطق ممنوعه خیابان عبورمی کند.
- راه آهن چنگک دارمخصوص عبورازسراشیب.
- فاصله زمانی بین عبورماه ازنقطه ای وایجادمددرآن نقطه.
- زمین پوشیده ازخاروخاشاک وغیرقابل عبور.

خواستم بگویم همه ی این ها مقصود وبلاگم است ،بازدیدم مقصودم نیست.
نه همه ی این ها همه است واین همه عبورنیست .عبور،عبوری است ......

خیلی ازمفاهیم،اصطلاحات،کلمات مثل:حقوق بشر،جامعه مدنی،فناوری،انرژی هسته ای،اتحاد،وفاق،پژوهش،توسعه،رفاه و....رابدون این که معنی آن را بدانیم،شروع می کنیم به تصدیق و تکذیب آن ها.واگرازمابپرسند،علت طرفداری شما ازاین مفهوم یا اصطلاح چیست؟می گوئیم:همه مطرح می کنند.ماهم تکرارمی کنیم.تا امروزی باشیم.
یکی ازاین مفاهیم "بلاگ "است.که گفتمان غالب برخی ازجوانان است.ولی اگرسئوال شود؟معنی ساده ان چیست؟شایدندانند.اماخود،صاحب وبلاگ تروتمیزند.
بنده هم می خواهم عامل وعالم به این قضیه باشم.به عبارتی اول برادری راثابت کنم.بعدبه یادداشت های روزانه وروزنوشت ها می پردازم.البته درزمان های نه چندان دوروقتی دفترچه خاطرات داشتم ودرآن دست نوشته هاودل نوشته های خود را ازخوشی ها،تلخی ها،کامیابی ها،موانع ها،باخودکاربیگ بیست تومانی آبی رنگ ،ثبت می کردم،دلم نمی خواست،مادر،،پدر،برادر،دایی،خاله ازاسراردل پرمشغله ام خبردارشوند.این حرف دل اکثردخترخانم ها وآقاپسرهایی است که حرفی برای گفتن وحرفی برای دیدن داشتندیادتان می ایددرلوازم التحریرفروشی ها،دنبال دفترخاطره قفلی می گشتیم ومی خریدیم.
دفترچه راقفل می زدیم،تاافکارمااستخراج وحفاری نشود.تا بدین صورت کشف نشویم.ودرجایی ثبت نشویم.اماامروزه دفترچه خاطرات شیشه ای می خریم یا درست می کنیم،تاافکارمابرروی شبکه اینترنت ووبلاگ نقش بندد.ووبلاگ هرشخصی معرف شخصیت،اندیشه وسبک ومنش زندگی،وطرزنگرش اوبه خداوطبیعت وانسان هنرنمایی می کند.دیروزدوست نداشتیم کسی دفترچه خاطرات زندگی مان رایواشکی ورداردوبخواند.وهرکس که این کاررا می کرد،ناراحت می شدیم وآن قسمت هاراپاره می کردیم.اما امروزه،هرکس به وبلاگمان سرنزنه،ودرقسمت "نظرها"نظری ثبت نکند.احساس خوبی به ما دست نمی دهد.بااضافه کردن موسیقی وکلیپ سعی داریم، جذابیت بلاگ راافزایش دهیم تامخاطب بیشترداشته باشیم.
دیروزشخصیت واندیشه هرکس زیرزبان هرکس نهفته بود.(اگرچه تاحدودی امروزهم هست)ولی امروزه اندیشه ها،افکار،نوع نگاه ،نگرش،شخصیت هرکس زیربلاگ هرکس نهفته است.(اگرچه تاحدودی امروزهم نیست).
به هرحال،به تعاریف ساده وبلاگ.............
blogskyچیست؟
blogsky ابزاری است که به شما کمک می کند تا هر زمانی که مایل بودید، بلافاصله به انتشار
ایده ها، افکار و دیدگاه هاﯼ خود بپردازید. blogsky محیطی را به عنوان وبلاگ یا بلاگ در محدوده صفحات وب در اختیار شما می گذارد و شما با استفاده از این محیط می توانید به آسانی یک سایت اختصاصی داشته باشید.
وبلاگ یا بلاگ چیست ؟
ابتدا یک توضیح مختصر راجع به معنی لغوی این کلمه : WEBLOG این کلمه در واقع از دو کلمه مستقل تشکیل شده است : WEB به معنای شبکه جهانی است. و log که در اینجا به معنی گزارش روزانه یاروزنوشت است . در واقع وبلاگ ( که بعضاً به اختصار بلاگ نیز نامیده می شود ) گزارشی است از وقایع روزانه فرد روی اینترنت.چندمعنی فارسی نیزبرای آن ابداع شده است.مثل تارنگاریاتارنگاشت که کمترمورداستفاده قرارمی گیرند.
.پس وبلاگ یک صفحه وب می باشد که معمولا به صورت کوتاه و خلاصه تهیه می شود و مطالب اغلب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند، مرتب می شوند. همانند صفحات مجلات و یا روزنامه ها. محتوا و اهداف هر یک از وبلاگ ها به طور گسترده ای متفاوت است. از لینک ها و نظرات درباره سایروب سایت ها گرفته، تا اخبار درباره شرکت ها و اشخاص ایده ها ی مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبیات، عکس و موزیک، نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری ، خبرهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ورزشی و حتی مسائل تخیلی .
بسیاری از وبلاگ ها شخصی هستند و افراد آن چه که در ذهنشان است را بیان می کنند. بعضی دیگر گروهی است و اهداف جمعی و علایق مشترک آنها را در بر می گیرد. . برخی از وبلاگ ها برای بازی و تفریح و سرگرمی هستند و برخی دیگردر برگیرنده مقالات علمی و پژوهشی می باشند. وبلاگ ها تسهیل کننده ارتباطات تیمی ، سازمانی و خانوادگی می باشند. آنها با شیوه ای بسی ار آسان تر از امیل ها و فوروم ها، به ارتباطات گروه های کوچک کمک می کنند. استفاده از وبلاگ های خصوصی در شبکه های اینترنت این امکان را به اعضای تیم می دهد که لینک ها و فایل ها و نظرات و پیشنهادهای خود را به یکدیگر برسانند. ایجاد یک وبلاگ خانوادگی به اعضای خانواده کمک می کند که اخبارهای خانوادگی شان را به اطلاع همدیگر برسانند. یک وبلاگ به افراد کمک می کند که در حلقه گروه باقی بمانند و پیوند و فرهنگ گروهی را ارتقا دهند

جشن وبلاگ ها

اندیشه درکدام ترازو
درسیزده اسفندهشتادوشش اداره کل فرهنگ وارشاداستان مازندران دریک حرکت فرهنگی وبدیع با همکاری گانون تبلیغاتی دیتا آمل،اولین جشنواره "وبلاگ نویسی"رابرگزارکرد. بخشی ازفرزندانم رابه نام وبلاگ "عبور"شرکت دادم.موضوعات درهشت محور:اتحادملی،تهاجم فرهنگی،دهه ی فجر،محرم، ایثاروشهادت،موضوعات آزادو...شکل گرفته بود.شاخص های بررسی ؛نام وموضوع وبلاگ،رنگ،محتواو...درنظرگرفته شد.
درهرموضوع سه نفرجوایزلازم رادریافت نمودند،که من به نوبه خودم،به این عزیزان تبریک عرض می کنم.نقدمن متوجه این عزیزان نیست.که افرادبرگزیده ازدوستان دنیای مجازی من اند.
هشتادوهشت وبلاگ درکل استان مازندران به اداره ارشادفرستاده شد.که به نوع نگاه ونگرش این انتخاب نقد منصفانه دارم.اول این که براساس تبلیغات کانون دیتا پنچ هزارپوستر"جشنواره وبلاگ"درادارات،سازمان های دولتی توزیع شده است.ضمن این که دربعضی ازمجله های محلی و صنفی (نظام مهندسی اموررایانه)وسایت های معتبر،اطلاع رسانی وتیلیغات لازم شده است.برای بعضی ازافرادموردنظرهم با تماس تلفنی دعوت به عمل آمد.
جشنواره با پنجاه دقیقه تاخیرباقرآن وسرودملی شروع شد.وباسخنرانی مدیرکل ارشادهمراه بااهداءجوایزبه پایان رسید.این برنامه اسمش ،جشنواره وبلاگ نویسی لقب گرفت.من درجشنواره های مختلف فرهنگی شرکت می نمایم، امابه نوع ازجشنواره دارد.مثلامراسم ترحیم،فضای خاص خودرا می طلبد.همایش های ملی ومنطقه ای آداب مربوط به خودراتداعی می کنند.سمینارهاهم همین گونه است .ولی جشنواره برگزارشده،یه چیزی شبیه سمیناروکنفرانس خشک بودتایک جشنواره.
مدعوین خانم هادرسمت چپ،آقایان درسمت راست جایگاه مربوطه استقرارگرفتند.بدون هرگونه قضاوت وپیش داوری وسوءظن ویا بدبینی وکنجکاوی لازم،وقتی مدعوین را نگاه می کردی سئوالی به نظرمی رسید که چراتعدادمدعوین با این تبلیغاتی که شد تعدادشان ازیک کلاس دانشگاهی بیشترنیست .وچراازدیدگاه تیپ شناسی ،اکثرایک تیپ همنوع وخاص گردهم آمدندوجشنواره راگرامی داشتند؟من به این تیپ ها،تیپ معمولی وساده ی دانش آموزی خاکی می نامم.(اگرچه ازنظرمن،نمی توان برآن ایرادواردکرد)ولی
وقتی نام افرادبرگزیده رامجری توان مند جهت اخذجوایز،به جایگاه دعوت می کرد،چهره ی این افرادکه به زوربیست وسه سال سن رانشان می دادیادانشایی که دردوره ی راهنمایی ودبیرستان می خواندم ومعلم بعضابرای تشویق به برخی ازافرادکه خوشش می آمد،هفده تابیست می داد،افتادم.
که این جوری گزینش بیشتردرجهت تقویت وبلاگ نویس ها وتشویق آنان بودتامعیارهایی چون :نام وموضوع وبلاگ،محتواو....
افرادی هم درجمع زمزمه می کردند،که بعضی ازاین افرادانتخاب شده،ازفرزندان اداره ارشادبودند.البته بدون هرگونه کنجکاوی نشان می داد،افراد های برگزیده که غالبا می توان به آنان نوجوان نامید،ازتوده ی مردم وطبقه های مختلف نبودند.چرا؟این نیازبه یک کارپژوهشی ومیدانی توام باآسیب شناسی دارد.
به گمان من ،نمی توان دردسترس نداشتن،امکانات اینترنت،معلول این علت راتوجیه نمود.
چرا که با وجود بیش از 20 هزار وبلاگ فارسی، در مقابل بیش از 7 هزار سایت فارسی، و تنها سپری شدن 4 الی 5 سال از عمر اینترنت در ایران، رشد و سرعت ایجاد وبلاگ‌ها در اینترنت بسیار چشمگیر است.
عده ای ازدوستان مجازی من با یک تیپ دیگرکه ازسوی داوران وبلاگ نفربرترانتخاب نشدند،درپایان مراسم،ازمجری این طرح به شکوه وگلایه پرداختند.این اعتراض به دلیل حسادت ،که دیگران انتخاب شدندوماانتخاب نشدیم نیست . حرف این دوستان برروی شاخص هایی که دربروشورهاقیدشده بودولی عموماآنان اعمال نشدوسلیقه ای وگزینشی داوری شد،قابل توجه می باشد.اگرچه براثرفشاراین عزیزان ،مدیرکانون تبلیغات دیتارازگشودوگفت:"جهت تشویق"این افراددرنظرگرفته شدند.سئوال بعدی این است چرااین تشویق هم بایدبرای تیپ های خاصی صورت می گرفت.که اگروبلاگ شان بررسی شود،همه کپی ،پیس است تاتارنگاشت ،که همان وبلاگ می گویند.درتعریف وبلاگ آمده است:": WEB به معنای شبکه جهانی است. و log که در اینجا به معنی گزارش روزانه یاروزنوشت است . در واقع وبلاگ ( که بعضاً به اختصار بلاگ نیز نامیده می شود ) گزارشی است از وقایع روزانه فرد روی اینترنت.چندمعنی فارسی نیزبرای آن ابداع شده است.مثل تارنگاریاتارنگاشت که کمترمورداستفاده قرارمی گیرند."
طبق این تعریف که موردوفاق واجماع عموم مجامع است.آیاافرادهای برگزیده ،دراین تعریف می گنجند؟به عبارتی دیگر،اگرماجشنواره ی آب برگزارکنیم،وبرای ان شاخص بی بو،شفاف ،بی رنگ وزلال تعیین کنیم.نمی توانیم به کسانی که آب هندوانه،آب انگور،آب نمک،آب قندمی آورند،هرچندازطیف خاص هم باشند.جهت ملاحضاتی نفربرترانتخاب کنیم.مگراین که تعاریف وشاخص هاراتغییردهیم. در حقیقت وبلاگ جایی است که هر انسان علایق و تمایلات خود را آنجا بیان می‌کند و به قول مهندس جهانگرد- دبیر شورای عالی اطلاع رسانی- “وبلاگ‌ها بزرگترین جایگاه برای آزادی بیان هستند”؛ حتی اگر حکومت‌ها بخواهند از آمال‌های جوانان اطلاع پیدا کنند، هیچ راهی برای مطالعه این آمال ها نیست و هیچ پدیده‌ای اینترنتی به جز وبلاگ قادر نیست این اطلاعات را که به روشنی ماندگار است نشان دهند.»
وی وبلاگ‌ها را مرجعی برای مطالعه‌ی برنامه‌ریزان، محققان و پژوهشگران جامعه بر روی نظرات انبوه جوانان و احساسات و تمایلات آنها می‌داند و می‌گوید:« وبلاگ‌ها دماسنج اجتماعی جامعه هستند و با در نظر نگرفتن آن نمی‌توان نواقص اصلی را یافت. حتی اگر برنامه‌ریزان هوشیارانه عمل کنند، می‌توانند رخدادهای آینده را از طریق وبلاگ‌ها پیش‌بینی کنند. مصداق این موضوع را در میزان مشارکت اندک جوانان در انتخابات اخیر شوراها یافت.
بایک دیدمنطقی ومنصفانه ، باید گفت:نفس حرکت بسیارجالب بود.به همه دست اندرکاران این جشنواره قلبادست مریزادوخداقوت عرض می کنم.وامیدوارم درچشم اندازبعدی،که مدیرکل ارشادنویدآن راداده است،پخته ترودرشان یک نهادبزرگی مثل "فرهنگ وارشاد"بستران فراهم شود.
درپایان این گفتارمتن لوح تقدیرکه به وبلاگ"عبور"داده شد.آورده ام.
کزین برتراندیشه برنگذرد
توسعه وبالندگی فرهنگ،ایران زمین،مرهون تلاش هاودغدغه های انسان های دلسوزی است که دربزنگاه های حساس تاریخی واجتماعی،احساس مسئولیت کرده وبی هیچ چشم داشتی چرخ فرهنگ را به حرکت درآورده وآن رابه سرمنزل مقصودمی رسانند.
جناب آقای/سرکارخانم................
سپاس ازشماسرورگرامی که با شرکت دراولین جشنواره وبلاگ نویسی استان مازندران(ساری-13اسفند86)وارائه وبلاگ وزین خود،درجمع وجشن خانواده وبلاگ های مازندران مارادربه تحقق رساندن رسالتمان که همانا شناسایی،ساماندهی وحمایت ازاین تلاش هاوفعالیت هابوده یاری رسانیده ایدوباحضورخودموجبات دلگرمی مارافراهم آورده اید.
امیدورایم که درظل توجهات حضرت باریتعالی درتمامی عرصه های زندگی خویش،موفق ومویدباشید.
مجیدایزدخواه محمداسماعیل امام زاده
مدیرکانون تبلیغاتی دیتا مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان مازندران

چراغ نیمه سوز

هرهفته بایک چراغ

درمحل کارم به اصراروخواهش درخواست تابلواطلاع رسانی دادم. بعدازمدتی به من اختصاص داده شد.این اتفاق درسال84-85بود.
تابلو رابه دوقسمت تقسیم کردم.بخشی به مسایل حوزه ی کاریم مربوط شدوقسمت دیگرراخالی گذاشتم برای یادداشت های زرد.یک بسترفرهنگی را می خواستم فراهم کنم .البته درمحیط کارم خوشبختانه فضای بازچندصدایی ، به طورموسمی رونق دارد.این نگرش این یادداشت های زردراسبزترمی کرد.اسم آن راچراغ گذاشتم.یعنی هرهفته برای دانشجویان ،کارمندان یک چراغ که حاوی پیام خاصی بود.نصب می کردم."هرهفته با یک چراغ"
بعدازچندهفته" چراغ" یک موانع در راه شد.کمی فتیله راپایین کشیدم وکم سوشد.مخاطبین آن هم به همین نورکم اکتفامی کردند.
چراغ رادوسال بزرگ کردم وآن هم مرا بزرگ تر.یک رابطه دوجانبه بین ماحاکم بود.برایش به مناسبت تولدش جشن مختصرگرفتم.اگرچه به مذاق برخی تلخ بود.ولی یادش راگرامی داشتم.
فعلابه دلیل فضای فیزیکی ساختمان،تابلواطلاع رسانی ندارم.فقط دراتاقم، کنارمیزکارم،بالای سرم،یک چراغ بزرگ نصب کردم.این چراغ هفتگی عوض نمی شود.برای تمام سال هاست"دانایی توانایی است".
خواستم درصف جبهه فرهنگی کشور،گام کوچک بردارم.تاشرایطی فراهم نمایم که مخاطبین چراغ،راه دانایی راانتخاب کنند.ومشغله های بی شمارزندگی آنان رابرای لحظه ای به اندیشیدن وادارم.
دراین راه برخی ازاساتیدودانشجویان چراغ راهم بودند.وبرایم مطالب گوناگون جهت بهره وری می آوردند.
این تلاش هاباعث شدکه به طورگزینشی مجموعه پیام های "هرهفته بایک چراغ"رادروبلاگم هدایت کنم.
1-الهی تاباتوام بیشترازهمه ام وتاباخودکمترازهمه.
2-درمسابقه زندگی گل زدن مهم نیست،گل شدن مهم است.
3-اگروقت ندارید کتاب بخوانید،خودرابخوانید.
4-غروربزرگترین نعمتی است که خداوند به مردم ضعیف هدیه داد.
5-زندگی بارها ازداستان هاشگفت آورتراست.
6-پروازراباپروازآغازنمی کنند.
7-خودراهموارکنید،هیچ راهی ناهموارنخواهدماند.
8-اگروقت کردید،سری به خودتان بزنید.
9-وقتی حرف جدی نداری،جداسکوت کن.
10-آب،آینه وآفتاب رادرتمام لحظه هایتان قاب بگیرید.
11-به جای این که برای هم قصه بسازید،غصه های هم رابخورید.
12-ساعت را می توان خرید،اماوقت رانه.
13-انسان بزرگ آرام است،بزرگترین اقیانوس جهان آرام است.
14-بعضی ازحرف هارابایددید.
15-پاسداری ازارزش هانه اشخاص.
16-یادخداسیم چین افکارغلط.
17-گل محمدی باش تابه ادکلن فرانسوی محتاج نباشی.
18-هرچه بالاترمی روی ازنظرآنان که پروازنمی دانندکوچک تربه نظرمی رسی.
19-به جایی نگاه کن که ازدیدرس خارج است .به استعدادهایی که درافق قراردارند.
20-قلب شما بدون هیچ وقت قبلی می تواندباخداقرارملاقات بگذارد.
21-به نام خدایی که مابه محتاجیم واوبه ما مشتاق.
22-مقام وموقعیت راابزاری برای خدمت به دیگران بدانید،نه ترومپتی که ازطریق ان امتیازخودرابه گوش همه برسانید.
23-ازگناه فاصله بگیریدشیطان درکمین است.عکس یادگاری می گیرد.
24-هرشیوه ای که راست گویی راتقویت می کند،کمک به دین است.
25-اگرخواستارهدایت ورشدباشی ارشادخواهی شدواگرجویاشوی می یابی.
26-راستگویی شغلی است که ورشکستگی بدنبال ندارد.
27-هرکه تنش رابیش ازخشوعی که دردل داردخاشع نشان دهد،این خشوع ازسرنفاق است.
28-بنده آنی که دربندآنی.
29-برادران ویاران راستین رامراقب باش وبرشمارشان بیفزای.که ذخیره دوران آسایش وسپرروزگاربلایند.
30-چنان باش که بتوانی به هرکس بگویی مثل من باش.
21-انسان درهمه ی عرصه هابه نمازمحتاج است ودرعرصه های خطرناک ترمحتاج تر.
22-برنده می گوید"بیابرای حل مشکل راه حلی پیداکنیم.بازنده می گوید:هیچ کس راه حلی نمی داند.
23-برنده:به افرادبرترازخوداحترام می گذاردوسعی می کندتاازآن چیزی بیاموزد.
بازنده:ازافرادبرترازخود،نفرت داشته ودرپی یافتن نقاط ضعف آنان است.
24-علم به ما روشنایی وتوانایی می بخشد،ایمان به ماروشنایی وامیدوگرمی.
25-علم جهان راباانسان سازگارمی کند،وایمان انسان راباخودش.
26-برای جهالت آدمی همین بس که هرچه می شنودبرای دیگران نقل می کند.
27-عمل نشان ونمودی ازنیت است.
28-برنده وقتی مرتکب اشتباه می شود،می گوید:اشتباه کردم.بازنده وقتی مرتکب اشتباه می شود،می گوید:تقصیرمن نبود.
29-اشخاص موفق ارعمل بازنمی ایستند،اشتباه می کنندامادست نمی کشند.
30-بارانی باید،تاکه رنگین کمانی برآید،ولیموهایی ترش تاکه شربتی گوارارافراهم شود.
31-محبت به هرکس بایدبه اندازه ی فهم اوباشد.
32-تاشکم دائراست دل بائراست.
33-دوستی که به یقین اوراصالح دانسته ای،مباداکه بدگمانی،نظرتورانسبت به اوتباه سازد.
34-به هرکس می خواهی نیکی کن تاامیرشوی.ازهرکس می خواهی بی نیازشوتاهماننداوشوی.وبه هرکس می خواهی محتاج شوتااسیرگردی.
35-هرکس آن چنان می میردکه زندگی می کند.