مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

مدیران جوان

مدیریتی،فرهنگی،اجتماعی و.....

قبله عالم ووانک۲

همان طورکه درشماره های قبل آوردم ، سازمان یا شرکت به دیوان ، مافوق به انچوچک ، رئیس یا مدیربه قبله عالم ، کارگروکارمندبه وانک، تغییرماهیت درپیام ها ونوشته های مدیریتی برای مدیران جوان فردا داده شد.

قبلاآوردم که قبله عالم دارای بیماری شخصیتی است .مثلادارای غروروتکبرزیاداست .البته اخیرا کتابی درباره ی بیماری های مدیریتی به چاپ رسید که خواندن آن را به دوستان مجازی خود توصیه می کنم.

بیماری قبله عالم بحث ما،منیت ومن من است. هرچه خودمی گفت؛ اصیل ونووناب وکاربردی وقیمتی ونایاب ودست اول وبکروخالص وآینده نگری است وهرچه وانک یا وانکان بگویند، وارداتی وتقلیدی وبونجول وکپی برداری وتاریخ مصرف گذشته وارزان قیمت ودست پنجم وناخالص وهزینه برداراست.

طرح هزینه دارخودش که هیچ توجیه اقتصادی واجتماعی وفرهنگی ندارد، چون به ذائقه ی مافوقش (انچوچک)تطابق داشت .مهم ترازآن، درحوزه ی استحفاظیه وقلمرووحیاط وساختمان انچوچک اتفاق می افتاد. وبیشترسرگرمی وشلوغ کاری ونمایشی وتبلیغی بودوبسیارپرطمطراق توسط جارچیان دروسط شهرتبلیغ وترویج می شد( الان توسط روابط عمومی ها بیشتربوق وکرنا می کنند) برنامه عملیاتی می شدو،وانکانی، که بیشترفعالیت های کاری شان، شلوغ کاری ونمایشی وتبلیغی بودبیشترمورد مدح قبله عالم واقع می شدند.به یادحرف، پدربزرگم افتادم، که می گفت : یک وانک دریک دیوان نبایدخصوصیات یک ماهی را داشته باشد.چرا که بدلیل سروصدا نداشتن وهورا نکشیدن ، دردیوان منزوی می شوندودرعوض وانک های ،نمایشی وتزئینی وتبلیغی وشلوغ کاربیشتردرمعرض دید قبله عالم وعزیزمی گردند.همین وانکان را اگر5گوسفند به این ها بدهی، 3تا را تلف می کنه، دوتای دیگررا به حالت مجروح به دیوان تحویل می دهند.

وما چگونه می توانیم، دیوان مهمی را به چنین اشخاصی بسپاریم .وقتی آنان را قبله عالم، قسمتی کردیم، بعدازچندماه می بینیم که فلان دیوان خسارت دیدوباید تعطیل شود.

وانک ازحرکت های همکارانش که با زیرکی وضعف شخصیتی قبله عالم ، به عملکردهای نمایشی وغیرجدی وفانتزی روی آورده بودند، به تنگ آمده بودوبیشترتعجب می کرد.بهرحال روزی تصمیم گرفت تا او هم به صف نمایش دهنده ها بپیوندد.

اودست به کارشدویک پیشنهادکاری را تقدیم به قبله عالم کرد."جشنواره آموزشی وتخصصی بستن کمربند شلوارهای مردانه"برای سنجش مهارت های دقت وسرعت مردان.

مقررگردید؛ این پیشنهاددرحیاط وساختمان انچوچک برگزارشودتا قبله عالم اورا متوجه کند، که ما مشغول کار هستیم وبسیارفعال هستیم.

درمکان موردنظرطنابی پهن کردند ویکصد کمربند را روی طناب پهن کردندویکصد مردجوان که شلوارپوشیده بودندرا به خط کردند تا به فرمان قبله عالم ، شروع به بستن کمربندبا تایم 10ثانیه ، ازبندک شلوارکمربند را عبوربدهندوهم چنین برای افزایش بهره وری کارگاه آموزشی" چگونگی استارت" بستن کمربند، درسالن همجواربرگزارشد.

ازآن تاریخ وانک چشم راست قبله عالم گردید.چون کاری کردوموقیعتی را برای او به وجود آورد که درمقابل انچوچک بزرگ شداگرچه ، وانک با این کارش ، فرهنگ آبکی ونمایشی وتبلیغی ودهان پرکن وتزئینی وفانتزی را دردیوان بدعت گذاشت .ولی همواره درآرامش وآسایش بود.او دیگریاد گرفت که انچوچک ها وقبله عالم ها به دنبال چه می گردند.

 

مدیریت جوانان یا مدیران جوان

جوانان را مدیریت نکنیم ، مدیران را جوان کنیم.

درروزهای آخرین اردی بهشت ماه واوایل خرداد1389تب امتحانات ، بیشتردانش آموزان را مبتلا می کند.استرس ، اضطراب ونگرانی ودلشوره.والدین ومعلمان ودانش آموزان ، برای پائین آوردن این تب ،برنامه ای ندارند.نسخه ای نمی پیچند.فقط می گویند بخوان.بخوان.معلمان با طرح سئوالات سخت  وغیراستاندارد، دق ودلی خودرامی خواهندبرروی دانش آموزان پیاده کنند.حالشان رابگیرند.والدین ، با هل دادن ، فشاردادن ، تهدیدوکتک زدن ، جیغ کشیدن ، تحویل نگرفتن فرزند، قطع کردن پول توجیبی ، محروم کردن ازمهمانی درصددهستندکه با این فاکتورها دانش آموزش را به درس خواندن ونمره کم نیاوردن ترغیب نماید.پدرخانواده ای را درنظربگیریدکه بچه اش را جلوی خودش می نشاند وبرای او جلسه‌ی سخنرانی ترتیب می دهد.این طوری :" اگردرس نخوانی هیچی نمی شی"کم بهت محبت کردم، هرچه خواستی برایت گرفتم"ازشب تا صبح جان می کندم ،این نتیجه اش و......ازطرفی هی به بچه گیرمی دهیم که ، خاک برسرت ، پسرهمسایه وپسرعمووپسرخاله ودخترعمه ات همه درس خوانندتوهیچی نیستی. وبا این مقایسه احساس حقارت وکینه را درآنان بارورمی کنیم.وفرزندان هم باورمی کننداین بارورشدن را.با درک این شرایط درروستایی به نام شیب آبندان ازتوابع شهرستان جویبار، افرادمتعهد وفرهنگی ،ابتکارعمل را با ایجادوتاسیس کانون فرهنگی وهنری شهید علیرضا پناهی با برنامه های متنوع فرهنگی واجتماعی وتربیتی وتحصیلی گام های اثربخشی برای نسل تشنه ، برمی دارند.البته جا داردمن به نوبه ی خودازمدیرکانون آقای رحمانی وآقای هادیان امام جماعت مسجد ولی عصر(عج) وسایرکسانی که درراستای اعتلاو رشد وبالندگی فرزندان این مرزوبوم درتلاش خستگی ناپذیرند، قدردانی نمایم.ازاین حیث ، اینجانب برای کارگاه آموزشی مهارت های زندگی واصول مطالعه به عنوان مدرس دوره دعوت شده بودم.تجربه وجمع خوبی بود.تاثیرگذاری رابا ایجادپرسش های متعددی که ازسوی دانش آموزان ودانشجویان می شنیدم به وضوح قابل مشاهده بود.

دراین کارگاه ، لب تاب وفلاش کارت وفرهنگ لغت بادبزن وتعدادی شکلات به عنوان جایزه به همراه داشتم.حدس می زدم که مخاطبین ،کاغذوخودکارندارندوبه همراه خودبه تعدادآنان کاغذ وخودکارداشتم که تعجب آنان را برانگیخت.دراین کارگاه ، به روش بارش ذهنی وبا تشکیل گروه به این پرسش پاسخ داده شد "چرا درسبدهای خرید روزانه مردم همه چیزیافت می شودوازمجله وروزنامه وکتاب خبری نیست " وچرا کتابخوانی دربین افرادجامعه کم است؟شما چه پیشنهاداتی برای افزایش مطالعه درسطح جامعه را دارید؟

همان طورکه می دانید، درتربیت وتحصیل مهم ترین مسئله بحث انگیزش است وآن چه که درمدرسه ومنزل وجامعه درحال شکل گیری است، ایجاد یک انگیزش زورکی برای دانش آموزان ودانشجویان هستیم .درصورتی که می بایست به انگیزش های درونی توجه کردنه انگیزش های بیرونی..

برای دانستن وآگاه شدن ازهرمهارتی ، بایدنظروعمل را با هم آمیخت. وقتی می گوئیم ، من راننده هستم درابتدا کتاب وآئین نامه راهنمایی ورانندگی را"درنظر" مطالعه می کنم وبعددر"عمل " امتحان شهری می گیرند.یعنی،بایدپشت رل ماشین بنشینم وببینم آن چه که خواندم می توانم ، ماشین را راه ببرم.مهارت های زندگی ومهارت های مطالعه ازاین جنس است.هم باید درنظروعمل وتلفیق ایندوزندگی وکسب وکاررا رونق بخشید.

دراین کارگاه تمام سعی ام این گونه بودکه فضای کلاس را باروش سخنرانی وتوضیحی محض اداره وارائه نکنم. چیزی که امروزه ، منسوخ شده ومشتری خاصی ندارد.پس بایدبه روش دیگر،اقبال ورضایت مخاطبین فهیم راجذب وهدایت نمود.واین راهی است بسیارظریف .که فقط افرادحرفه ا‌ی وخلاق به درک این موضوع پی می برند.

اهداف درس سرپرستی سازمان

به نامش، به یادش درپناهش

نام درس : سرپرستی سازمان               رشته ایجادی : علمی کاربردی حسابداری مقطع کاردانی / مهر89

نام استاد: کیوان مرادپور                        آدرس تماس الکترونیکی : k.moradpour@yahoo.com

اهداف درس: ازدانشجو،انتظارمی رود درپایان درس نقش حیاتی سازمان ها را درعصرحاضر بشناسد و باکاربرد اصول مدیریت دررابطه با نیازهای جامعه درجهت خودکفایی ورفع نیازهای مادی ومعنوی درک کند.

نکته: ازآن جا که نام درس از دو کلمه مهم "سرپرستی" و"سازمان" ترکیب شده است،می بایست درابتداهردو مفهوم را به تفکیک برای بحث انتخاب می کردم.تا بدین شیوه ،  فراگیری سرپرستی سازمان تسهیل گردد.

موضوعاتی برای بحث :

بخش اول : چالش مدیریت- آینده درحال

Ø      فصل اول:کلیات ومفاهیم سرپرستی وسازمان

- مفاهیم مدیروسرپرست

- مفاهیم مدیریت وسازمان

- ارزش واهمیت مدیریت وسرپرستی

- انواع سرپرستی

- جایگاه وموقعیت سرپرستی

- تفاوت کارسرپرست با کارکارمندان

- اصول هفت گانه سرپرستی

- نقش ومسئولیت های خطیرسرپرستی

Ø     فصل دوم: کلیاتی درباره‌ی سازمان ها

- ضرورت ایجادوعلل گسترش سازمان ها

- تعاریف سازمان

- اهداف سازمان

 - انواع سازمان

 - کلیاتی درباره‌ی مدیریت

- مفهوم وتعریف مدیریت

- بنیانگذاران مدیریت وفراگردمربوط به آن

بخش دوم : وظائف عمومی مدیران وسرپرستان

Ø     فصل اول : برنامه ریزی

-         مبانی برنامه ریزی

-         اهمیت وضرورت برنامه ریزی

-         تعریف برنامه ریزی

-         هدف ازبرنامه ریزی

-         انواع برنامه ریزی

-         محاسن برنامه ریزی

-         معایب برنامه ریزی

بخش سوم : تئوری های مدیریت

Ø     فصل اول : تئوری کلاسیک

-         بوروکراسی (ماکس وبر)

-         مدیریت اداری (هنری فایول)

-         مدیریت علمی (فردریک تیلور)

Ø     فصل دوم : تئوری نئوکلاسیک

-          مکتب روابط انسانی

-         مکتب اقتضایی

-         مکتب سیستم ها

Ø     فصل دوم : انگیزش

-         نظریه پردازی درمورد انگیزش

-         نظریه های سلسله مراتب نیازها

-         نظریه x ,y

Ø     منابع استفاده شده وقابل استفاده:

-         رضائیان،علی(1386) مبانی سازمان ومدیریت،انتشارات:سمت

-         خوش دامن ، رضا (1387) آموزش اصول سرپرستی،انتشارات:تورنگ

-         موسویان،سیدرسول(1385) اصول سرپرستی سازمان،انتشارات :ارکان دانش

-         مرادپور،کیوان (1388) وبلاگ مدیران فردا

-         سایت وزارت آموزش وپرورش

-          سایت وزارت علوم،تحقیقات وفناوری

-          بهرنگی،محمدرضا (1382) مدیریت آموزشی وآموزشگاهی